استبل

استبل

Stabl
استبل

استبل

Stabl

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی/ تصویرسازی/ ارتباط تصویری با عنوان تحول کاربرد رنگ در پیکره‌سازی از آغاز مسیحیت تاکنون

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی/ تصویرسازی/ ارتباط تصویری با عنوان تحول کاربرد رنگ در پیکره‌سازی از آغاز مسیحیت تاکنون

پژوهش حاضر در مورد تحول کاربردی رنگ در مجسمه سازی از آغاز مسیحیت تا کنون می‌باشد و تجزیه و تحلیل آثار به روش کیفی انجام گرفته شده است ابتدا به لحاظ آشنایی مخاطبان مبحثی در مورد کاربرد رنگ در مجسمه‌سازی از ابتدای اولین تمدنهای پارینه سنگی، تا مسیحیت پرداخته شده است، و در ادامه به طبقه بندی مجسمه های موجود رنگ آمیزی شده تا دوران معاصر بر اساس آثار ب


مشخصات فایل
تعداد صفحات165
حجم44 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیکارشناسی ارشد

توضیحات کامل

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی/ تصویرسازی/ ارتباط تصویری با عنوان

تحول کاربرد رنگ در پیکره‌سازی از آغاز مسیحیت تاکنون

 

عنوان پروژه عملی کارشناسی ارشد رشته نقاشی:ضحاک

 
چکیده : 
پژوهش حاضر در مورد تحول کاربردی رنگ در مجسمه سازی از آغاز مسیحیت تا کنون می‌باشد و تجزیه و تحلیل آثار به روش کیفی انجام گرفته شده است. ابتدا به لحاظ آشنایی مخاطبان مبحثی در مورد کاربرد رنگ در مجسمه‌سازی از ابتدای اولین تمدنهای پارینه سنگی، تا مسیحیت پرداخته شده است، و در ادامه به طبقه بندی مجسمه های موجود رنگ آمیزی شده تا دوران معاصر بر اساس آثار بدست آمده و مکتوب پرداخته شده است. وجود رنگ و کاربرد آن در مجسمه‌های دوره‌ای مختلف ونقاط مختلف جغرافیایی اثبات شده است که کاربرد رنگ به دلایل مختلفی صورت گرفته است. که دلایل تزیینی، محتوایی و فنی آن کلی‌ترین دلایل کاربرد رنگ بوده است که البته شرایط محیطی و فرهنگی و اقتصادی ایجاب کننده نوع کاربرد رنگ نیز بوده است. و این شرایط گاه، ویژگی‌ مشترک بین مناطق و دوره‌های مختلف می‌باشد. مجسمه‌های رنگ شده در دروه معاصر نیز از تنوع و تعدد بیشتری نسبت به آثار دوره‌های قبل برخوردار می‌باشند. که این مسئله تحقیق و پژوهش انجام شده را سنودت بیشتری داده است.
 
 
واژگان کلیدی:

مجسمه Sculpture

نقاشی Painting

معاصر Contemporary

حجم Statue

رنگ Paint

فرم Form

 
 
 
مقدمه 
تحول کاربرد رنگ در مجسمه سازی از آغاز مسیحیت تا کنون موضوع مورد بررسی و تحقیق در این پژوهش می‌باشد که پرداختن به این بخش از هنر انسانی، دارای اهمیت فراوانی است. به طوری که گاه با بررسی اثری می‌توان به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی قومی و قبیله ای که از صحنه روزگار محو شده اند پی برد. انسان از دیرترین ایام به ساخت و ساز احجام و نقش بر جسته‌ها با دلایل مختلفی پرداخته‌است و با توجه به ویژگی‌ اجتماعی و کاربرد هر کدام آن را رنگ‌آمیزی کرده‌است.برخی از باستان شناسان می‌گویند، به کار بردن رنگ به عنوان یک سمبول ممکن است در حدود بیست‌هزار سال پیش در آفریقا شروع شده باشد. مطالعه آثار کشف شده از منطقه‌ای در جنوب زامبیا در قاره آفریقا، فرضیه آغاز به کار بردن رنگ‌ در ارتباط میان انسان‌ها در این منطقه را به وجود آورده است. و اشیای به جا مانده از یکی از نخستین تمدن‌های بشری در زامبیا کاربرد رنگ‌های مایع یا جامد که احتمالا برای نقاشی یا نشانه گذاری روی بدن انسان به کار می‌رفته است را اثبات کرده است. 
 
تا پیش از این، نقاشی‌های روی صدف در منطقه‌ای در خاور میانه به عنوان قدیمی‌ترین سند به کارگیری رنگ توسط بشر شناخته می‌شد. چه بسا بشر زودتر از آنچه یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد، به این قابلیت دست یافته باشد. استفاده از رنگ به عنوان نماد سراغازی بر برقراری ارتباط کلامی بوده است. ساکنین این منطقه (زامبیا) از گل اخری برای به دست آوردن رنگ استفاده می‌کرده و با استفاده از این فن‌آوری، رنگ‌های مختلفی از جمله رنگ‌های قرمز، زرد، قهوه‌ای، صورتی، سیاه و حتی ارغوانی بدست آورده است. در مجموع بر هیچ کس ضرورت واهمیت پرداختن به این مسئله پوشیده نیست.با توجه به مطالب و تصاویر به دست آمده و رسیدن به پاسخ مناسب در ارتباط با سوالات پیش‌آمده این تحقیق در چهار فصل ارائه گردیده است که به اختصار به توضیح فصول می‌پردازیم.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول:

1-1 - پیشنه‌ی کاربرد رنگ در مجسمه‌سازی تا قبل از آغاز مسیحیت

2-1- بین‌النهرین
3-1- ایران باستان
4-1- مصر
5-1- یونان
6-1- چین باستان
فصل دوم 

1-2- بررسی کاربرد رنگ‌ در پیکره‌سازی بعد از مسیحیت 

2-2- بخش اول
3-2- صدر مسیحیت 
4-2- قرون وسطی
5-2- دوره رنسانس

6-2- بخش دوم: بکارگیری رنگ در پیکره‌سازی مشرق زمین بعد از مسیحیت

7-2- ایران
8-2- چین
9-2- هند
10-2- ژاپن

بخش سوم استفاده از رنگ در حجمهای هنر بدوی

11-2- آفریقا
12-2- آمریکا 
1-13–2- آمریکای شمالی
2-13-2- آمریکای مرکزی
3-13-2- آمریکای جنوبی
4-13-2- اقیانوسیه

13-2- استفاده از رنگ در مجسمه‌ سازی هنر معاصر 

فصل سوم 

اهداف بکارگیری رنگ در مجسمه‌سازی

1-3- بخش اول 

1-1-3- تزئینی صوری تزئینی (فرمال) 

2-1-3- ایجاد روابط بصری بین عناصر فرم 
3-1-3- ایجاد جلوه‌های خاص 
4-1-3- ایجاد فضای فانتزی
2-3- محتوائی
1-2-3- نزدیک شدن به واقعیت موضوع یا مضمون 
2-2-3- دور شدن و ایجاد فاصله و غرابت 
3-2-3- نماد و سمبول 
3-3- مسائل فنی
1-3-3- محافظت از مواد حساس در محیط
2-3-3- تغییر ظاهری در جنسیت اثر 
4-3- میزان بکارگیری رنگ در آثار حجمی:
1-4-3- هنر پارینه سنگی
2-4-3- بین النهرین
3-4-3- ایران 
4-4-3- چین
5-4-3- هند
6-4-3- ژاپن 
7-4-3- هنر بدوی
8-4-3- یونان 
9-4-3- صدر مسیحیت
10-4-3- قرون وسطی
11-4-3- رنسانس- باروک
12-4-3- هنر مدرن

5-3- بخش 3 دلایل انتخاب رنگ متناسب با فضای قرارگیری 

1-5-3- رنگ در مجسمه

2-5-3- رنگ مجسمه و محیط

3-5-3- رابطه مجسمه‌ با محیط
6-3- نوع رنگها و مواد بکار رفته در آثار حجمی
1-6-3- سنگ
2-6-3- فلزات 
3-6-3- چوب 
4-6-3- گچ 
5-6-3- سفال
6-6-3- مواد جدید

7-3- تحولات جدید در بخش رنگ در آثار حجمی 

1-7-3- از مواد جدید مطالبی قسمتهایی کم استخراج شود
2-7-3- استفاده از اشیا و آماده 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد